Kurs og arrangement

Kursserie: Bærekraftsarbeid i egen bedrift
mar.
7.
til 16. jun.

Kursserie: Bærekraftsarbeid i egen bedrift

I mars starter vi opp en kursserie for små og mellomstore bedrifter som vil starte arbeidet med bærekraft i egen bedrift.

Kurspakke:

Vi har satt sammen en kurspakke med følgende tema innen bærekraft:

  • Vesentlighetsanalyse

  • Strategi

  • Klimaregnskap

  • Bærekraftsrapportering

Det kommer stadig nye krav og forventninger til bærekraftarbeidet til den enkelte bedrift. Mange er godt kjent med tematikker rundt bærekraft, men har allikevel ikke en plan for hvordan de selv skal jobbe med den miljømessige og sosiale påvirkningen til sin bedrift. Det finnes en jungel av litteratur og tips der ute. Vi har valgt ut tema som vil gi en god start på bærekraftarbeidet i din bedrift.

I disse digitale kursene får du jobbe med det som er relevant i din bedrift. Etter kursserien vil du sitte igjen med blant annet en analyse av nå-situasjon, en strategi for din bedrift, samt en plan og økt kunnskapen for å fortsette dette viktige arbeidet videre på egen hånd.


Påmelding, pris og gjennomføring

Priser:

  • Kurspakke 1: 4800kr
    Vesentlighetsanalyse, bærekraftstrategi og klimaregnskap
    Totalt 4 digitale samlinger

  • Kurspakke 2: 3000,-
    Kun kurs i bærekraftsrapportering
    (Dersom plassene fylles opp prioriteres de som har deltatt på alle kursene)

  • Komplett: 6000 kr
    Vesentlighetsanalyse, bærekraftstrategi, klimaregnskap og bærekraftsrapportering
    Totalt 6 digitale samlinger

Dersom du er tilknyttet Klar Bedrift sitt Næringshageprogram vil du få 75% støtte på kursavgiften, husk å oppgi dette i påmeldingen. Det er også mulig å få individuell oppfølging mellom samlingene.

Kursene er digitale, lenke kommer på mail til de påmeldte.

 

Datoer for kursene:

7/3:     Vesentlighetsanalyse (2t)

21/3:   Vesentlighetsanalyse og strategi (2t)

4/4:     Bæreraftstrategi (2t)

23/5: Klimaregnskap (2t)

12/6:    Rapportering del 1 (3t)

13/6:    Rapportering del 2 (3t)

 

Forklaring til temaene

Vesentlighetsanalyse

En vesentlighetsanalyse går rett og slett ut på å kartlegge hva som er vesentlig, altså viktig, for bedriften. Det er en strukturert tilnærming for å kartlegge hvilke områder bedriften har vesentlig, eller hvor en har mest påvirkning på miljø eller sosiale forhold. På den måten kan man jobbe målrettet med bærekraft der bedriften har størst mulighet til å gjøre endringer og der dette har mest effekt. Mellom første og andre samling med tema vesentlighetsanalyse jobber du med egen bedrift.

Bærekraftstrategi

Bærekraftstrategien er en del av selskapets ordinære strategi og har hovedfokus på miljø og samfunn (og styring). I dette arbeidet skal du sette mål, lage en plan for hvordan du kan nå disse målene, få på plass en plan for å måle måloppnåelse og framdrift, og lage en plan for å kommunisere arbeidet og framdriften.

Klimaregnskap

Klimaregnskap er nyttig for å holde oversikt over egne utslipp og et viktig verktøy for å kunne jobbe strukturert mot reduksjon av disse. På kurset blir du kjent med verktøy for å beregne klimagassutslipp knyttet til bedriftens aktiviteter.

Bærekraftsrapportering

Få en grundig gjennomgang og hjelp til å komme i gang med egen rapportering. Med en bærekraftsrapport får du samlet all viktig informasjon om bærekraftsarbeidet i bedriften på ett sted og kan på på den måten dokumentere og kommunisere bærekraftsarbeidet på en transparent og oversiktlig måte. En bærekraftsrapport er ikke bare nyttig for å kommunisere til kunder, men er nyttig også internt. Refleksjoner og resultater fra arbeidet med vesentlighetsanalysen, bærtekraftstrategien og klimaregnskapet kan inkluderes i bærekraftsrapporten.


Vis arrangement →
Opplev lokalt - Nordhordland Matfestival
mai
10.
til 11. mai

Opplev lokalt - Nordhordland Matfestival

Bli med på en unik mulighet til å vise frem ditt beste ved Opplev lokalt - Nordhordland Matfestival

– en spennende ny begivenhet som samler lokalmatentusiaster og reiselivsaktører i hjertet av Nordhordland.

Dette er din sjanse til å skinne foran over 10 000 besøkende daglig, ved å delta med din egen stand under festivalen som strekker seg over to dager med stands både ute og inne, nattåpent i senteret, fantastiske kulturinnslag, og underholdning for alle aldre.

Ved å delta på Nordhordland Matfestival, blir du del av et fellesskap som feirer det rike utvalget av mat og kulturelle opplevelser regionen har å by på.

Dette er mer enn bare en festival; det er en mulighet til å være en del av noe som vokser – et arrangement vi håper vil bli en årlig tradisjon som fortsetter å tiltrekke besøkende fra nær og fjern.

Feiringen av Avisa Nordhordlands 50-årsjubileum lover ekstra stor oppmerksomhet rundt festivalen, med omfattende dekning og markedsføring som vil løfte frem deltakende utstillere og sponsorer. Dette gir en unik plattform for å øke kjennskapen til dine produkter og tjenester, knytte verdifulle kontakter og engasjere direkte med et entusiastisk publikum som verdsetter kvalitet og lokal forankring.

Med et bredt utvalg av stands- og annonsepakker tilgjengelig, kan du skreddersy din deltakelse for maksimal eksponering både under festivalen og i forkant gjennom Avisa Nordhordland. Enten du er en liten produsent av håndverksmat, en aktør innen reiseliv, eller har et annet lokalt tilbud, har vi plassen som lar deg vise frem det unike ved din virksomhet.

Ikke la denne sjansen gå fra deg! Bli med oss for å skape minner, bygge broer mellom tradisjon og innovasjon, og bidra til å sette Nordhordland på kartet som et must-besøk for alle som elsker god mat og unike opplevelser. Ta del i starten på en ny tradisjon – Nordhordland Matfestival venter på deg!

Dette er noe av det du kan se frem til å bli en del av:

  • Over 10 000 besøkende hver dag

  • Kulturelle innslag av musikk og underholdning

  • Aktiviteter for barn

  • Nattåpent fredag 10.mai

  • Avisa Nordhordland 50 år

  • Matboder ute og stands inne

Festivalen avholdes på AMFI Knarvik, regionens største møteplass!

Er du lokalmat- eller reiselivsbedrift og er interessert i å ha stand disse dagene, meld deg på i linken under.

Frist 19.april

Kontaktperson: Knut Ole Tredal

Vis arrangement →
2 dagers kurs i Maskinforskriften og CE-merking
jun.
4.
til 5. jun.

2 dagers kurs i Maskinforskriften og CE-merking

Dag 1: 08.00 – 15.30

  • Presentasjon av Trygg Maskin

  • Maskinforskriftens oppbygging og funksjon.

  • Lover og forskriftskrav – hvem er ansvarlig for hva.

  • Maskinforskriftens inngripen i kommersiell sammenheng fra tilbudsfase til overlevering av ferdig produkt.


Dag 2: 08.00 – 15.30

  • CE-merking – hele prosessen steg for steg.

  • Krav til vern mot skade på liv og helse.

  • Risikovurdering – risikoanalyse – risikoreduskjon.

  • Praktiske oppgaver:

    • Etablere dokumentfil iht. maskinforskriftens myndighetspålagte krav.

    • Forskjell på maskin og delvis ferdigstilt maskin.

    • Samsvarserklære.

    • CE-merke.


Etter endt kurs vil dere ha god forståelse for:

  • Hvorfor vi har maskinforskriften.

  • Vårt ansvar.

  • Hvordan vi kan bidra til en enda tryggere arbeidsplass. – både teoretisk og praktisk.

  • Viktige momenter i forkant av nyanskaffelser/modifiseringer av maskinparken.

  • Hvordan overholde regelverket iht forskrift og tilsynsmyndigheter.


Det er Trygg Maskin som gjennomfører kurset.

Sted: Vidsyn, Sløvågen 2, 5960 Dalsøyra
Dato: 4.-5. juni 2024
Pris: Kr 7500 pr deltager inkl. lunsj og kursmateriell

Er dere tilknyttet Næringshageprogrammet kan dere få støtte på 40% pr deltager.

Vis arrangement →
Introkurs til ChatGPT og KI
sep.
17.

Introkurs til ChatGPT og KI

Har du hørt om ChatGPT og kunstig intelligens, men ikke helt klart å komme i gang med å bruke det?

14.mars 2024 gjennomfører Klar Bedrift et introkurs til ulike verktøy innen kunstig intelligens som kan være greit å ha kunnskap om. Kurset gir en generell innføring i de mest kjente verktøyene.

Kurset tar for seg disse temaene:

  • Hvorfor er det viktig med kunstig intelligens?

  • Hva er viktig når man tar det i bruk?

  • Hvordan kan du bruke KI i arbeidshverdagen?

  • Eksempler på bruk av ChatGPT, DallE og Copilot

  • Hvilke begrensinger kan KI ha ift. lover og regler?

Vis arrangement →
Få fart på salget
sep.
18.

Få fart på salget

Salgskurs med Sellit AS «Få fart på salget..!»

Få fart på salget, er et salgskurs, som høster strålende tilbakemeldinger fra mange ulike bransjer. Med enkle metoder og humoristisk vinkling, blir du her satt inn i historier og eksempler du kan kjenne deg igjen i og ikke minst lære av for å styrke salget, egenmotivasjon eller rett og slett for å bli inspirert!

Aktuelle temaer for kurset vil være:

  • Slik bryter du dine salgsbarrierer!

  • Effektiv salgskommunikasjon

  • Slik avdekker du kundens beslutningsprosess

  • Slik finner du lønnsomme leads til kjøpeklare kunder!

  • Hvordan kan sosiale medier være effektive salgsverktøy?

  • Relevante oppgaver og øvelser

Øystein og Terje fra Sellit AS er kursledere og har høstet erfaring gjennom de siste 15 år fra kanskje noen av Skandinavias aller beste selgere, rundt hvordan de tenker salg, og hvordan de motiverer seg selv og omgivelsene rundt.

Kurset passer for de som skal selge, enten det er produkter eller tjenester, men også for andre i organisasjonen med kundekontakt.

Kurset blir gjennomført i Knarvik 18.september

Pris for kurset er satt til kr 7500,- pr deltager. Er du tilknyttet Næringshageprogrammet betaler du kun en egenandel på 25%

Videotrening med 4 moduler

I tillegg til det fysiske kurset får deltagerne tilgang på videotrening med 4 moduler.

For å sikre adferdsendring i salgsteamet, medfølger 4 stk moduler med tilpasset innhold til temaer som blir berørt under kurset. Modulene kan benyttes til individuell opplæring, eller i gruppe. Alle moduler inneholder treningsoppgaver. Videoer brukes både som oppfriskning av temaer, men også som erstatning for de som av ulike årsaker ikke fikk deltatt på kurset.

Vis arrangement →

IP strategi: En nøkkel til bærekraftig innovasjon
apr.
26.

IP strategi: En nøkkel til bærekraftig innovasjon

Hvordan kan etisk og bærekraftig innovasjon styrke norske bedrifters konkurransekraft? Er det mulig å være både bærekraftig og lønnsom i et internasjonalt marked?

World Intellectual Property Day er en offisiell verdensomspennende markering som finner sted 26. april hvert år. Og du er invitert!

Formålet med denne markeringen er å feire kreativitet og øke bevisstheten rundt hvordan patenter, varemerker, design og opphavsrett påvirker global innovasjon og utvikling.

Årets arrangement har temaet "Ansvarlig IP-strategi: en nøkkel til bærekraftig innovasjon." Her vil du blant annet få innsikt i strategier for ansvarlig innovasjon og lære av andre bedrifters erfaringer med internasjonal satsing.

 

Sentrale temaer inkluderer:

  • Ulike modeller for IP-strategi

  • Samarbeid og deling av rettigheter

  • Hvordan du kan bygge et internasjonalt varemerke

  • Erfaringsdeling fra andre bedrifters satsing på produkter som svarer på bærekraftsmålene

 

Praktisk:

Tid: Fredag 26. april 2024 kl. 09.00 - 11.00

Pris: Gratis

Varighet: 2 timer

Vis arrangement →
Bærekraftshalvtimen
apr.
24.

Bærekraftshalvtimen

Sirkulært produktdesign

Einar Hareide er industridesigner i SINTEF Manufacturing og driver i tillegg sitt eget designbyrå, Hareide Design Norway. Tidligere har han blant annet jobbet med Mercedes Benz og Saab. Den 24. april vil han dele sin innsikt og gi oss tips til hva vi kan tenke på når vi utvikler nye produkt, og hvordan vi best jobber med etablerte produkt.  

Les mer om Bærekraftshalvtimen her: www.kpvest.no/baerekraftshalvtimen.

Vis arrangement →
Morgenmøte med NAV
apr.
23.

Morgenmøte med NAV

Morgenmøte med rekruttering av flyktninger på dagsorden

Tilgang på kompetent arbeidskraft er en viktig faktor for å sikre fremtidig konkurransekraft. NAV, flyktningetjenesten, GMU og Klar Bedrift inviterer til frokostmøte for å sette søkelys på temaet.

I flyktninggruppen er det mye kompetanse som arbeidsgivere etterspør. Språk og godkjenning av utdanning er noen av utfordringene man møter når man skal ansette en person fra et annet land.

På frokostmøtet på Vidsyn 23.4.24 får dere høre om hvilke støtteordninger som finnes og om hva de ulike aktørene i hjelpeapparatet kan bistå med. Og vi får høre om erfaringer fra bedrifter som har rekruttert flyktninger.

Sted: Vidsyn
Påmeldingsfrist: 22.april kl 15.30

Vis arrangement →
Bærekraftshalvtimen
apr.
10.

Bærekraftshalvtimen

Grønnere kode

Mange av inkubator- og næringshagebedriftene jobber med softwareutvikling og digitalisering. Det er derfor veldig gledelig at vi har fått inn Kent Inge Fagerland Simonsen og Sindre Haugland Bøyum som begge jobber som utviklere i Tietoevry Create til å fortelle litt om hvordan du som programvareutvikler kan bidra til at programvaren du lager kan lages på mest mulig skånsomt vis og at den har minimalt avtrykk. 

Denne runden kan bli litt teknisk, så her må dere gjerne invitere inn kollegaer eller partnere dere tenker kan ha nytte av gjennomgangen.

Les mer om Bærekraftshalvtimen her: www.kpvest.no/baerekraftshalvtimen.

Vis arrangement →
Bærekraftshalvtimen
feb.
14.

Bærekraftshalvtimen

Tema onsdag 14. februar:

Bærekraftskrav: Hva gjør vi? 

Nå kommer det bærekraftskrav fra alle kanter: investorer, banker, offentlig støtte og både private og offentlige kunder. Hvordan påvirker det oss? Og enda viktigere – hva gjør vi med det når vi har begrenset med tid og ressurser? 

Kristian Wengen fra Tinkr har jobbet sammen med Miljøfyrtårn på dette temaet (se denne artikkelen). Han vil gi en kjapp oversikt over hva som kommer, og komme med både tips og enkle verktøy som vi kan bruke selv for å være forberedt og sikre vår konkurransekraft. 

OBS: Denne onsdagen blir arrangementet utvidet. Det blir 45 minutter presentasjon fra 09:00-0945, og så er Kristian tilgjengelig fram til klokken 10 for eventuelle spørsmål og diskusjon.

 

Les mer om Bærekraftshalvtimen her: www.kpvest.no/baerekraftshalvtimen.

 
Vis arrangement →
Webinar: Arveplanlegging
feb.
1.

Webinar: Arveplanlegging

Arveplanlegging og generasjonsskifte for bedriftseiere

Gratis webinar levert av Advokatfirmaet Magnus Legal

Det er viktig å planlegge for fremtiden. Trenger du å vite mer om fremtidsfullmakt og hvordan planlegge arv?

Meld deg på Magnul Legal sitt webinar om temaet og få en rask innføring i regler og hvordan du kan tilrettelegge for både bedriften din og neste generasjons eiere. Webinaret holdes av advokatene Aud-Marit Næss og Stine Louise Windingstad.

Vis arrangement →
Effektiviser arbeidshverdagen med KI
jan.
30.

Effektiviser arbeidshverdagen med KI

Interessert i KI og hvordan kunstig intelligens kan effektivisere arbeidshverdagen?

For et år siden kom ChatGPT som en rakett og ble raskt et verktøy verdt å se nærmere på. Tenk deg å hatt din personlige ChatGPT i de ulike forretningsapplikasjonene som Word, PowerPoint, Excel og Outlook!

Med Copilot for Microsoft 365 får du den muligheten, og litt til – spesielt ettersom KI-verktøyet nå er rullet ut for alle bedrifter, også SMB-er.

Under dette tech-webinaret skal Digital Norway ta for seg hvordan Copilot for Microsoft 365 fungerer, og hvordan det enkelt og effektivt kan gjøre din virksomhet mer produktiv. I tillegg skal vi også se på hvilke forberedelser man burde gjøre, med hensyn til sikkerhet og personvern. 

Interessant å høre mer om?

Vis arrangement →
Bærekraftshalvtimen
jan.
17.

Bærekraftshalvtimen

Velkommen til årets første Bærekraftshalvtimen!

En webinarrekke med digitale møter/kurs som gir en introduksjon til ulike tema innen bærekraft.

 

Tema onsdag 17. januar 2024:

Forretningsmodellering med trippel bunnlinje 

Hva ligger egentlig i begrepet trippel bunnlinje, og hvorfor det er smart å inkludere dette i din forretningsmodell?

 

Claus Gladyszak jobber daglig med rådgivning innen forretningsmodellering og bærekraft både gjennom eget foretak og som seniorrådgiver i VIS. Nå på onsdag kommer han til bærekrafthalvtimen for å gi oss svaret på dette.  I tillegg skal han fortelle hvordan vi kan bruke Flourishing business canvas som et verktøy når vi jobber med nettopp trippel bunnlinje.  

 

Vis arrangement →
Webinar: SEO, AI og innhold i 2024
nov.
28.

Webinar: SEO, AI og innhold i 2024

SEO, AI og innhold i 2024 - hvilke fallgruver bør du unngå, hva kan du bruke AI til og hvordan bør SEO- og innholdsstrategien din se ut?

Hvordan sikrer du at innholdet ditt er relevant og synlig for de du virkelig vil nå? I dette webinaret gir vi deg innsikt om søketrender og viktige algoritmeoppdateringer som gjør seg gjeldende for 2024. Vi deler også erfaringer om bruk av ChatGPT til SEO- og innholdsarbeidet. Hva er nyttig og effektivt?

Når: 28.november 13:00-14:00
Hva: Webinar - du får tilsendt link på mail
Pris: Gratis

I webinaret vil få høre mer om:

  • Søketrender og viktige algoritmeoppdateringer

  • Hvilke SEO-fallgruver du må være bevisst på

  • Effektive SEO- og innholdsstrategier i 2024

  • Hvordan bruke ChatGPT - for bedre resultater

Vis arrangement →
Bærekraftshalvtimen
nov.
22.

Bærekraftshalvtimen

I høst og vinter arrangerer Kunnskapsparken Vestland (KPV), Vestlandet Innovasjonsselskap (VIS) og Vekst i Lag «Bærekraftshalvtimen», en webinarrekke med digitale møter/kurs som gir en introduksjon til ulike tema innen bærekraft.

Onsdag 22.november kl 09.00 holdes andre webinar i denne serien:

Hvordan tenker investoren? Hvordan pitche bærekraft?

Her vil Hilde Holdhus, investor og partner i Sarsia, fortelle om hva hun som tidlig-fase investor ser etter i en startup, med fokus på bærekraft, og gi tips til hvordan du best kan pitche bærekraft. 

 

Bærekraftshalvtimen kan være et verktøy for å løfte egen kompetanse i ulike tema innen bærekraft: 

8.nov - Hva er bærekraft?

22.nov - Hvordan tenker investorer? Hvordan pitche bærekraft?

6.des - Bærekraftig strategier

17.jan - Flourishing Businessmodel Canvas

31.jan - Verdikjeder og leverandører i praksis

14.feb - Bærekraft og kommunikasjon

28.feb - Bærekraft og rapportering

Det kan bli endringer i oppsettet.

Vis arrangement →
Hva er prosjekteierstyring og hvorfor er det viktig?
nov.
22.

Hva er prosjekteierstyring og hvorfor er det viktig?

Kort om webinaret

Webinaret gjennomføres av Metier ved Anders Tellefsen, direktør

Gratis

Prosjekteierstyring utøves på to nivåer:

  • På virksomhetsnivå – i et porteføljeperspektiv handler det om å velge ut de riktige prosjektene

  • I enkeltprosjekter – sikre at høyest mulig verdi tas ut og at prosjekter gjennomføres på en god og effektiv måte

Ulike organisasjoner har ulik grad av profesjonell prosjekteierstyring i sine enkeltprosjekter og på tvers av prosjektporteføljen. Vi erfarer at det er flere ting som gjør at teorien om godt prosjekteierskap ikke alltid viser seg i praksis.

På dette webinaret kommer vi til å snakke om hva prosjekteierstyring er og hvorfor det er viktig - både utifra et porteføljeperspektiv og for enkeltprosjekter. Vi vil gå igjennom hva som er prosjektleder og prosjekteiers respektive ansvarsområder. Til slutt vil vi gjennomgå hvorfor vi kan ha en styringsgruppe, og ikke minst - hva en styringsgruppe er og ikke er.

Etter webinaret håper vi du kjenner deg litt bedre rustet til den viktige og til tider krevende oppgaven som prosjekteier.

Agenda:

  • Hva er prosjekteierstyring og hvorfor er det viktig?

  • Forskjellen på en prosjektleder og en prosjekteier og deres respektive ansvarsområder

  • Hva er en styringsgruppe og hvorfor behøver man det?

  • Spørsmål og svar

 
Vis arrangement →
Webinar: The Norwegian Transparency Act
nov.
15.

Webinar: The Norwegian Transparency Act

Webinaret gjennomføres av Advokatfirma Magnus Legal

Gratis

The Norwegian Transparency Act - Fundamental human rights and decent working conditions

In our webinar we will give an introduction to the requirements of the Transparency Act, with a focus on how to best ensure that decent working conditions are respected in your company, as well as throughout your supply-chain.

Vis arrangement →
KURS fra BI: Organisere for digital innovasjon
nov.
9.
til 7. des.

KURS fra BI: Organisere for digital innovasjon

HVORFOR ORGANISERE FOR DIGITAL INNOVASJON?

Digital innovasjon er avgjørende for at virksomheter skal utvikle seg og overleve, og digitalisering har store konsekvenser for all forretningsdrift. Organisering for digital innovasjon er et kurs som fokuserer på prinsippene for smart og smidig organisering og hvordan de påvirker organisasjoner i møte med økte krav til rask teknologiutvikling og endrede kundepreferanser. Kurset utforsker metoder som design thinking, lean startup og smidig utvikling, og gir deg deltakerne kunnskap om ulike styringsmodeller for digitale endringer.

Du vil lære å være aktiv deltaker i digital innovasjon, lede medarbeidere i en aktørorientert organisering og bidra som medlem av tverrfaglige team som løser problemer. 

Kurset passer for deg som ønsker å være en aktiv deltaker i digitale innovasjonsprosesser, enten som deltaker eller leder.

 

HVA LÆRER DU?

  • Ha kjennskap til prinsippene for ‘’smart og smidig’’ organisering (aktørorientert organisering)

  • Ha kjennskap til ulike eksempler/case for aktørorienterte organisasjoner

  • Ha kjennskap til ulike styringsmodeller for digitale endringer 

  • Kunne være en aktiv deltaker i arbeid med digital innovasjon

  • Kunne lede medarbeidere i en aktørorientert organisering

  • Være en god bidragsyter i et tverrfaglig team som jobber med problemløsning 

 

GJENNOMFØRING

De korte kursene gjennomføres 100% online. Det blir diskusjon, interaksjon og læring - bare i et kompakt format. Kurset har en varighet på totalt tre uker, med 3-timers nettforelesninger via Zoom på oppsatte tider. I tillegg til nettsamlingene jobber du med fagstoff i ulike former via læringsplattformen Insendi. Alt du trenger for å gjennomføre kurset vil du finne her. Innholdet kan variere fra kurs til kurs, f.eks. video, oppgaver, diskusjoner, selvtester med mer.

Etter fullført kurs vil du motta et deltakerbevis i form av en digital badge. Denne kan du enkelt lagre og dele på LinkedIn eller dine sosiale nettverk. 

 

BETALING

Pris per kurs er 6950,- Faktura vil du finne på studentportalen ved kursstart.

 

TIMEPLAN OG PÅMELDING

  • Søknadsfrist: 7. november 2023

  • Oppstart: 9. november 2023 (læringsplattformen Insendi åpner)

  • Nettforelesninger: 16.11, 30.11 og 07.12. Kl. 09:00-12:00

 
Vis arrangement →
Bærekraftshalvtimen - webinar
nov.
8.

Bærekraftshalvtimen - webinar

I høst og vinter arrangerer Kunnskapsparken Vestland (KPV), Vestlandet Innovasjonsselskap (VIS) og Vekst i Lag «Bærekraftshalvtimen», en webinarrekke med digitale møter/kurs som gir en introduksjon til ulike tema innen bærekraft.

Hva er bærekraft?

Første webinar blir onsdag 8. november kl 09.00-09.30.

Her vil seniorforsker Torunn Hønsi v/Vestlandsforsking fortelle om konseptet bærekraft.

De fleste har allerede en idé om hva bærekraft er. Noen er trygge på begrepet, mens andre har en vagere oppfatning. Her får vi en introduksjon til ulike aspekter ved bærekraft som også vil fungere som bakteppe til de neste webinarene.

 

Bærekraftshalvtimen kan være et verktøy for å løfte egen kompetanse i ulike tema innen bærekraft: 

Uke 45 - Hva er bærekraft?

Uke 47 - Hvordan tenker investorer? Hvordan pitche bærekraft?

Uke 49 - Bærekraftig strategier

Uke 3 - Flourishing Businessmodel Canvas

Uke 5 - Verdikjeder i praksis

Uke 7 - Bærekraft og kommunikasjon

Uke 9 - Bærekraft og rapportering

Det kan bli endringer i oppsettet.

Vis arrangement →
KURS fra BI: Bærekraftstrategi og forretningsutvikling
nov.
6.
til 27. nov.

KURS fra BI: Bærekraftstrategi og forretningsutvikling

HVORFOR BÆREKRAFTSTRATEGI OG FORRETNINGSUTVIKLING?

I møte med økte forventninger til bærekraftig utvikling, rask teknologiutvikling og endrede kundepreferanser utfordres tradisjonelle forretningsmodeller. Samtidig forventer investorer, myndigheter og andre interessenter stadig større åpenhet og informasjon om hva virksomheter faktisk gjør knyttet til bærekraftig utvikling. Da blir det avgjørende å ta riktige strategiske valg og snu utfordringer til muligheter for innovasjon, vekst og lønnsomhet.

Kurset passer for deg som har en aktiv rolle i omstillingsarbeid, enten som leder eller medarbeider. 

 

HVA LÆRER DU

  • Kunnskap om menneskelige, teknologiske og organisatoriske betingelser for bærekraftig omstilling

  • Sentrale teorier, metoder og tilnærminger til bærekraftig og verdiskapende forretningsmodeller 

  • Påvirke arbeidet med strategi og utvikling av tiltak, og sikre at hensynet til bærekraft blir en del av strategiske beslutninger for innovasjon og virksomhetsutvikling

 

GJENNOMFØRING

De korte kursene gjennomføres 100% online. Det blir diskusjon, interaksjon og læring - bare i et kompakt format. Kurset har en varighet på totalt tre uker, med 3-timers nettforelesninger via Zoom på oppsatte tider. I tillegg til nettsamlingene jobber du med fagstoff i ulike former via læringsplattformen Insendi. Alt du trenger for å gjennomføre kurset vil du finne her. Innholdet kan variere fra kurs til kurs, f.eks. video, oppgaver, diskusjoner, selvtester med mer.

Etter fullført kurs vil du motta et deltakerbevis i form av en digital badge. Denne kan du enkelt lagre og dele på LinkedIn eller dine sosiale nettverk

 

BETALING

Pris per kurs er 6950,- Faktura vil du finne på studentportalen ved kursstart.

 

TIMEPLAN OG PÅMELDING 

  • Søknadsfrist: 03. november 2023

  • Oppstart: 06. november 2023 (læringsplattformen Insendi åpner)

  • Nettforelesninger: 13.11, 20.11 og 27.11. Kl. 13:00 - 16:00

 
Vis arrangement →
KURS fra BI: Prosjektstyring
nov.
6.
til 27. nov.

KURS fra BI: Prosjektstyring

HVORFOR PROSJEKTSTYRING?

Samfunnet vårt står foran store utfordringer som krever tilpasning og endring, og som gjør det viktig å mestre prosjekt som arbeidsform. Stadig flere arbeidsprosesser organiseres som mindre og større prosjekter. I dette kurset lærer du hvordan du styrer et prosjekt, dvs. forskjellige utfordringer, verktøy, oppgaver, ansvar og grep som må til for å holde ressursene på rett kurs gjennom prosjektet frem til målet er nådd.

Kurset passer for alle som er involvert i prosjektarbeid – enten som leder eller prosjektdeltaker.

 

HVA LÆRER DU?

  • Kunne bygge et helhetlig styringssystem for et prosjekt.

  • Kunne redegjøre for prosjektleders oppgaver og ansvar i det daglige prosjektarbeidet.

  • Kjenne betydningen av- og sammenhengen mellom suksessfaktorer, suksesskriterier, prosjektsuksess, gevinstrealisering og verdiskapning i prosjekter.

  • Vite hva som gir motiverte teammedarbeidere, og hva som fremmer teamets funksjonsevne.

  • Kjenne til det særegne ved virtuelle/distribuerte team, og hva en må ta hensyn til i denne sammenheng.

 

GJENNOMFØRING

De korte kursene gjennomføres 100% online. Det blir diskusjon, interaksjon og læring - bare i et kompakt format. Kurset har en varighet på totalt tre uker, med 3-timers nettforelesninger via Zoom på oppsatte tider. I tillegg til nettsamlingene jobber du med fagstoff i ulike former via læringsplattformen Insendi. Alt du trenger for å gjennomføre kurset vil du finne her. Innholdet kan variere fra kurs til kurs, f.eks. video, oppgaver, diskusjoner, selvtester med mer.

Etter fullført kurs vil du motta et deltakerbevis i form av en digital badge. Denne kan du enkelt lagre og dele på LinkedIn eller dine sosiale nettverk. 

 

BETALING

Pris per kurs er 6950,- Faktura vil du finne på studentportalen ved kursstart.

 

TIMEPLAN OG PÅMELDING 

  • Søknadsfrist: 04. november 2023

  • Oppstart: 06. november 2023 (læringsplattformen Insendi åpner)

  • Nettforelesninger: 13.11, 20.11 og 27.11. Kl. 13:00 - 16:00

 
Vis arrangement →
Små aktører - store opplevelser
nov.
6.

Små aktører - store opplevelser

Attraksjonskraft, tilgjengelighet og samarbeid er nøkkelord for en vellykket reiselivssatsing.

Under samlingen Små aktører - Store opplevelser får vi innlegg fra Marianne Johnsen fra FjordNorge som trekker de store linjene, mens Lillian Herland og Vanja Birkelid fra FjordKysten går konkret til verks med tips og råd til småskala reiselivsbedrifter og lokalmatprodusenter.

Samlingen starter klokken 12:00 med en god lunsj før vi går i gang med det faglige programmet cirka klokken 12:30. Det er lagt inn godt med tid mot slutten av dagen til arbeid i grupper og/eller spørsmål til foredragsholderne.


Alver Hotell, mandag 6. november kl 12:00-15:30

Pris kr 2000 for bedrifter knyttet til Klar Bedrift og kr 8000 for andre.

Pris inkluderer mulighet for to deltakere fra hver bedrift og mat under samlingen.

 

Dette er første samling i et utviklingsprogram. Ønsker du å delta på hele utviklingsprogrammet, følg linken under.

Vis arrangement →
Pakking, salg og distribusjon,
okt.
24.
til 25. okt.

Pakking, salg og distribusjon,

Pakking, salg og distribusjon, 24.-25. oktober på Skjerjehamn

Riktig pakking, salg og distribusjon er avgjørende for hvor attraktivt reiselivsproduktet ditt blir. Dette kurset gir deg verktøyene til å skape et bedre totalprodukt. Kurset er beregnet for ledere og mellomledere innen små og mellomstore reiselivsbedrifter. Kursholder er Børre Berglund fra 2469 Reiselivsutvikling. Kurset går over to dager.

Tid: 10.00 - 10.00 

Sted: Skjerjehamn i Gulen kommune

Pris:  Kr. 1990,- pr. person for medlemmer av Visit Bergen, og kunder av Næringshagen Klar Bedrift. Ikke-medlemmer kr. 4990,- pr. person.

Prisen inkluderer overnatting, lunsj, middag og kurs. Deltakere besørger selv transport.

Vis arrangement →
Hvordan utnytter du rettighetene dine på nett?
okt.
24.

Hvordan utnytter du rettighetene dine på nett?

Hva betyr en varemerkeregistrering for en bedriften som driver forretningsvirksomhet på nett, er til stede på digitale markedsplasser, bruker sosiale medier, eller ønsker å sikre seg en domenerettighet?

Tirsdag 24. oktober fra klokken 09:00 til 10:00 arrangerer Patentstyret i samarbeid med Brandit et gratis webinar der sentrale tema er:

  • Bruk av IP rettigheter rettet mot salg av varer og tjenester på nett

  • Hvordan bruke IP rettigheter som verktøy for kommersialisering, markedsføring, salg, beskyttelse og kontroll

  • Hvordan legge opp en strategi for å sikre og utnytte bedriftens immaterielle verdier på best mulig måte

 
Vis arrangement →
Slik lykkes du i SoMe
okt.
16.

Slik lykkes du i SoMe

SLIK LYKKES DU I SOME:

Sosiale medier er en naturlig del av dagens kundekommunikasjon, men hvordan lykkes du med å skape engasjement i dine kanaler?

Espen Bakketun fra Visit Bergen gir en grundig innføring i arbeidet med sosiale medier, storytelling og arbeid med bedriftskontoer på SoMe.

Vidsyn, mandag 16. oktober kl 12:00-15:30


Pris kr 2000 for bedrifter knyttet til Klar Bedrift og kr 8000 for andre.

Pris inkluderer mulighet for to deltakere fra hver bedrift og mat under samlingen.

 

Dette er første samling i et utviklingsprogram. Ønsker du å delta på hele utviklingsprogrammet, følg linken under.

Vis arrangement →
Utviklingsprogram for Reiselivet
okt.
16.
til 4. des.

Utviklingsprogram for Reiselivet

I høst gjennomfører Klar Bedrift Utviklingsprogram for Reiselivet.

Dette er en fortsettelse på det utviklingsprogrammet som gikk i vår, men man må ikke ha deltatt på dette for å følge programmet nå i høst.

SAMLING 1: SLIK LYKKES DU I SOME:

Sosiale medier er en naturlig del av dagens kundekommunikasjon, men hvordan lykkes du med å skape engasjement i dine kanaler?

Espen Bakketun fra Visit Bergen gir en grundig innføring arbeidet med sosiale medier, storytelling og arbeid med bedriftskontoer på SoMe.

Vidsyn, mandag 16. oktober kl 12:00-15:30

SAMLING 2: SMÅ AKTØRER – UNIKE OPPLEVELSER

Hvordan kan man få til et godt samarbeid mellom småskala utleiesteder, lokalmatprodusenter og de som tilbyr opplevelser i området?

  • Hva vektlegges når man har kunden (FIT) i fokus?

  • Hva vektlegges når man har turoperatør i fokus?

Innlegg ved FjordKysten og FjordNorge.

Mandag 6. november kl 12:00-15:30

SAMLING 3: HVORDAN SELGE DITT KONSEPT + ØKONOMISKE RÅD TIL REISELIVSBEDRIFTER

Del 1: Innføring i hvordan du lager en god pitch for ditt konsept.

Del 2: Økonomiske råd og tips til reiselivsbedrifter.

Innlegg ved Klar Bedrift og Oddbjørn Sæbø.

Digital samling, mandag 20. november kl 13:00-14:00

SAMLING 4: DIGITALISERING OG BRUK AV CHAT GPT

Søkemotoroptimalisering ved hjelp av AI, hvordan kan man bruke Chat GPT/AI til å skrive tekster samt gjennomgang av digital innholdsstrategi.

Mandag 4. desember kl 12:00-15:30

PRAKTISK INFO:

Mer informasjon om program, sted og foredragsholdere vil bli sendt ut underveis. Vi gjør oppmerksom på at det kan blir endringer i tidspunkt for samlingene. Sted for samlingene 6. november og 4. desember blir bestemt når vi ser hvor deltakerbedriftene holder til. Informasjon om dette sendes ut på epost til påmeldte bedrifter i god tid før samlingen.

Pris på programmet med mulighet for to deltakere fra hver bedrift (inkludert mat):

Kunder hos Næringshagen Klar Bedrift: 5000 kroner

Andre bedrifter: 20.000 kroner

Det er også mulig å kjøpe tilgang til enkeltsamlinger. Pris er da 2000 kr/samling for bedrifter knyttet til Klar Bedrift og 8000kr/samling for andre.

Vis arrangement →
Lær mer om Aksjonæravtaler
sep.
21.

Lær mer om Aksjonæravtaler

Advokatfirma Magnus Legal gjennomfører et kort webinar om Aksjonæravtaler 21.september 2023

Aksjonæravtalen er et viktig verktøy for god eierstyring.  I dette webinaret vil de gi noen praktiske tips til hvordan dere som aksjonærer kan gå frem for å få på plass en god avtale og trekke frem sentrale forhold som det ofte er behov for å regulere.

Magnus Legal innleder med temaets aktualitet før de deretter går over på hva man må tenke på ved utforming og ev. oppdatering av foreliggende avtale.  Til slutt vil de ta for seg noen «vanlige» reguleringer som ofte anses som hensiktsmessige.

Praktisk informasjon

Webinaret er gratis og åpent for alle som ønsker å delta.
Påmelding innen 20.september 2023.

Dato: 21. september 2023
Tid: 10:00-10:30
Sted: Webinar
Alle som melder seg på får lenke til webinaret tilsendt

Vis arrangement →
Innovasjonsuken OPP
sep.
18.
til 24. sep.

Innovasjonsuken OPP

Innovasjonsuken OPP er Vestlandets festival for entreprenørskap, innovasjon og for å bygge nettverk.

Under denne uken kan du delta på flere arrangement i regi av virkemiddelapparatet i Vestland, både fysisk og digitalt.


Innovasjonsmiljøet på Vestlandet ser verdien av å samarbeide og samle ulike arrangementer til en og samme uke. Dette bidrar til økt synlighet og fokus på innovasjon. Vi ønsker at OPP skal være samlende for alle som synes entreprenørskap og innovasjon er spennende. Både private aktører, næringsliv, offentlige institusjoner, investormiljø, gründere og studenter skal bidra med ulike arrangement under uken.

Oversikt over arrangementer finner du i linken under:

Vis arrangement →
AI og bærekraft
sep.
15.

AI og bærekraft

AI og bærekraft: Verktøy for fremtidens virksomhet

Jan Sollid Storehaug gir oss et AI-overblikk, hva skjer nå og fremover med AI/nye verktøy relatert til eget bruk, med overgang til betydning for bærekraft. Etterpå vil AI gjennomgås i lys av bærekraft og til slutt vil han gi oss konkrete anbefalinger til hva som kan/bør gjøres.

Læringsmål:

  • Hva skjer med kunstig intelligens og hvordan kan jeg ta i bruk verktøy for et bærekraftig lønnsomt skifte i min virksomhet?

  • Hvordan går jeg frem for å bruke og lære mer om praktisk bruk av AI-verktøy i min jobb og privat?

Vis arrangement →
Lovkrav for bærekraftsrapportering
sep.
15.

Lovkrav for bærekraftsrapportering

HVA ER EUS NYE LOVKRAV FOR BÆREKRAFTSRAPPORTERING (CSRD/ESRS) OG HVORDAN PÅVIRKER DETTE DIN BEDRIFT?

EU-direktivet CSRD representerer en ny lov for bærekraftsrapportering som blir gjeldene i Norge fra og med 2024. Direktivet utvider dagens krav til rapportering på ikke-finansiell informasjon til å omfatte vesentlig flere virksomheter. Omfanget av rapporteringen utvides også kraftig, og rapporteringspliktige virksomheter må innhente bærekraftsrelatert informasjon fra hele sin verdikjede.

Dette vil kreve innsats fra bedrifter, først og fremst fra de som berøres direkte av de nye lovkravene, men også fra norske SMB´er indirekte, som er leverandører til større bedrifter.

I foredraget får du informasjon om:

  • hva lovkravet vil si for bedrifter som treffes

  • om dette kan få indirekte konsekvenser for bedrifter som ikke treffes direkte av lovkrav

  • og hvis ja, hva bedrifter som treffes indirekte bør/kan gjøre for være relevante

BDO AS v/ Per Kristian Høybråten er foreleser. Han er siviløkonom, Manager i BDO Consulting og inngår som en del av BDO´s nasjonale bærekraftsteam.

Vis arrangement →
Seminar om sirkulærøkonomi
sep.
14.

Seminar om sirkulærøkonomi

Dette seminaret byr på 4 interessante foredrag; Vi starter med et innlegg med Alexander Christensen i Circular Norway som forteller hva sirkulærøkonomi er og innebærer. Han går også gjennom 8 nøkkelprinsipper innen sirkulærøkonomi.

Del to bestå av innlegg fra industribedriftene Schütz, Wonderland og «Sirkulære Husøy». Rune Kjeldsrud fra Sør Hedmark Næringshage leder oss gjennom seminaret.

Detaljert program:

  • Alexander Christensen, Circular Norway forteller hva sirkulærøkonomi er og innebærer. Han går også gjennom deres 8 nøkkelprinsipper for sirkulærøkonomi.

  • Ingvild Isene fra Schütz deler erfaringer og resultater fra deres samarbeidsprosjekt innen sirkulærøkonomi med Mapei

  • Marie Stenäng fra Wonderland holder foredraget «Wonderrest – det største miljøprosjektet i norsk møbelhistorie», hvor hun forteller om hvordan Wonderland sammen med leverandører og forskere har jobbet grundig med sitt hovedmål; å halvere miljøavtrykket til en seng. Vi får høre hvordan de har jobbet for å nå målet, og hvilken betydning prosjektet har hatt for selskapet og deres partnere.

  • Bente Baugstø fra Rogaland Ressurssenter orienterer om industriell symbiose-prosjektet «Sirkulære Husøy». Dette er et forprosjekt som er gjennomført i fiskerihavnen Husøy i Karmøy kommune. I prosjektet har Næringshagen kartlagt ulike ressurser og utslipp, og planer for hvordan bedriftene skal samarbeide om utnyttelse og gjenbruk av ressurser.

Vis arrangement →
Miljøfyrtårn og klimaregnskap
sep.
13.

Miljøfyrtårn og klimaregnskap

Næringshagen Klar Bedrift inviterer til å følge webinarer under Bærekraftsuka 13.september sammen med oss på Vidsyn, i våre lokaler!

Denne dagen får du en digital innføring fra Miljøfyrtårnstiftelsen om fordeler med sertifisering, og hvordan komme i gang.

Webinaret starter kl 10 og varer ca 45 minutter.

Rett etter kan du følge webinar om hvordan og hvorfor komme i gang med klimaregnskap. Her vil dere få et bedriftseksempel om hvordan bedriften har arbeidet med å få på plass et enkelt miljøregnskap som de kan bruke i sitt miljø- og bærekraftsarbeid.

Daglig leder Bengt Haugland fra Norcable AS forteller hvordan de har gått frem i prosessen og vil gi en enkel og praktisk guide til hvordan en kan komme i gang med klimaregnskap, sette seg målsettinger og forbedre sitt eget miljøfotavtrykk.

Webinaret starter rett etter Miljøfyrtårnstiftelsen kl 10:45 og varer til kl 11:30

Du kan velge å være med oss på ett eller begge temaene, og vi er tilgjengelig for spørsmål etter webinarene.

Vel møtt på Vidsyn, vi stiller med kaffe!

Vis arrangement →
Bærekraft i reiselivet
sep.
12.

Bærekraft i reiselivet

Økt turisme gir muligheter og større ansvar, noe som gjør at bærekraftig reiseliv blir stadig viktigere. Dette byr på store muligheter for norske reiselivsaktører, samtidig som det setter større krav til et ansvarlig vertskap. Dette seminaret byr på interessante foredrag og bedriftscase.

Nærmere program kommer

Programmet ledes av Laila Steine, Næringshagen i Ryfylke. Hun har gjennom mange år arbeidet med reisemålsutvikling, bærekraftig reiseliv og forretningsutvikling med næringsliv og kommuner.

Vis arrangement →