Vil løfte Nordhordland og Gulen som reisemål
Foto av Ola Moen, Fjord Images
- Regionen vår er underkommunisert som reisemål for bedrifter og andre grupper og vi har ikke et spesielt sted som drar massevis av gjester. Vi i Nordhordland Adventures vil gjøre noe med dette ved å pakketere og skreddersy gode opplevelser for grupper i hele regionen vår, sier Øyvind Sæthre, daglig leder i Nordhordland Adventures.
Nordhordland Adventures er eid 25% av reisebyrået Travelmate på Austrheim og 75% av tre ektepar på Fedje og ble stiftet i november. Alle eierne har variert erfaring innen reiseliv, salg og service og brenner for å styrke lokalt reiseliv.
Gjennom mange år i reiselivsbransjen og de siste årene med sitt eget reisebyrå, Travelmate, har Sæthre sett hvor viktig det er å kunne tilby ulike turer og ulike konsepter til samme kunde. Noen ganger skal ledergruppen eller en avdeling trekke seg vekk og ha ro noen dager, neste gang er det juletur med hele staben og følge før samme kunde bestiller en gruppetur for en privat sammenheng de er engasjerte i. Pandemien gjør at turer må endres på kort varsel og da hundrevis av 10. klassinger fra Bergensområdet måtte avlyse turer til utlandet og Oslo i vår var det bare å lage kvalitetsopplevelser lokalt. Ingen overlever i denne bransjen ved å si «dessverre, det kan vi ikke fikse».
- Få firmakunder og grupper vil reise tilbake til samme sted år etter år så skal vi i Nordhordland Adventures få og beholde kunder må vi ha en variert pakke å tilby, sier Sæthre.
Responsen i bransjen i Nordhordland og Gulen har vært fantastisk. Små og store leverandører av reiselivstjenester har kontaktet oss for å snakke om samarbeid, og variasjonen er spennende. Hoteller, små overnattingssteder, guider til lands og til vanns, kokker, restauranter, museer og sjåfører vil være med på reisen sammen med Nordhordland Adventures.
Sammen er vi sterkere
- Regionen vår har mange flotte reiselivsprodukter og engasjerte mennesker, men vi mangler det ene stedet som trekker mange gjester år etter år. Skal vi lykkes med satsingen vår må derfor alle se ut over sin egen kommune, sin egen «reiselivsbaby» og se at vi som fellesskap står mye sterkere sammen ut i markedet. Vi skal glede oss over hverandres suksess, vi skal snakke hverandre opp og vi skal heller lete etter den perfekte partneren enn å holde alt for oss selv. Da kan vi i Nordhordland Adventures lage attraktive og varierte pakker slik at kundene reiser til Fedje når de vil oppleve røff havsport, Stordalen kombinert med Gulatinget når de vil lære om den rike historien som ligger her, Austrheim når de vil nyte padleparadiset i skjærgården eller Alver og vakre Lyngheisenteret.
Våre historiske spisesteder i Kilstraumen og Skjerjehamn er også to perler vi håper mange gjester vil besøke. Ulike sammenhenger og grupper krever ulike opplevelser og vi er overbevist om at vi kan skreddersy mange solide reiselivsprodukt som er attraktive i markedet. Vi samarbeider med flere leverandører innen transport til sjøs og ser at mange av de beste pakkene fort tar oss tilbake til den gamle hovedveien, sjøen, når en helgetur skal pakketeres. Og hva er vel bedre enn å oppleve regionen vår på sjøen? sier Sæthre.
Eksotiske Nordhordland og Gulen
- I fjor leide jeg ut gamlehuset på gården min på Austrheim noen uker til et firma som ryddet kysten for plast. Da en av plukkerne fra Bergen sa at Austrheim er eksotisk rykket jeg litt til. Jeg synes Austrheim og regionen vår er vakker, men jeg har aldri tenkt på det som eksotisk. Jeg har jo vokst opp her og surret rundt i hele regionen på vei til en fotballbane, som journalist i avisa Strilen for mange år siden og ellers når jeg skal et sted. Men det er mennesker som ikke bor så langt unna som mener at vi bor på et eksotisk sted. Vi skal derfor tørre å stikke hodet fram, være stolte og fortelle at vi har et attraktivt reiselivsprodukt. Vi har ikke Hardangers ikoniske fjord, frukt og fjell eller Voss sitt vanvittige tilbud innen friluftsliv, ski og ekstremsport. Men vi har en region som faktisk er eksotisk for mange, og de kundene som tenker slik vil vi kjempe for å få hit til oss.
Kommer fyrtårnet?
Nordhordland og Gulen mangler som sagt det store fyrtårnet som trekker mange gjester hit gang etter gang, men flere planlagte prosjekter har et enormt potensiale.
- Satsingen til Feddie på Fedje er veldig morsomt å følge med på. Får de til halvparten av det vi har fått med oss til nå er det en gamechanger for reiselivsbransjen i hele regionen. Det spektakulære nye hotellet, gin og whisky i internasjonal toppklasse, flere andre små og store prosjekt kombinert med Fedjes unike beliggenhet gjør at Fedje i mine øyne har det største potensialet til å bli et slikt fyrtårn, sier Sæthre.
Men Fedje er ikke det eneste stedet som har potensiale til å bli et reisemål som mange velger. På Gulatinget går de langt stillere i dørene, men får de penger til å gjennomføre planene de har vil det være en magnet på mange grupper.
- Jeg elsker å høre på staben på Gulatinget som jobber med å plassere stedet som et av de aller viktigste historiske stedene vi har i Norge. Med Gulatingslovens unike posisjon i norsk og europeisk historie er det ingen grunn til at Gulatinget ikke skal være like kjent som Stiklestad og alle de andre plassene alle «må» innom når en er i en region. I tillegg jobbes det godt flere steder med å lage solide og attraktive reiselivsprodukt som kan utfylle det som allerede er på plass. I sum gir dette oss masse optimisme når vi skal selge regionen vår til det norske og utenlandske markedet, avslutter Sæthre.