Magiske opplevelser i et jordnært lokalsamfunn
Utsikt fra Slottet. Foto: Liv-Anne Aanensen
Av Liv-Anne Aanensen, prosjektleder for "Cruise and Hike"-prosjektet i iModalen
Reiselivs- og besøksnæringa i Modalen består stort sett av små bedrifter med få ansatte. Da er det ekstra viktig å knytte seg til andre i bransjen for å lage attraktive pakkeløsninger, finne markedet og skaffe kunder. Bedriftene i Modalen gikk sammen i selskapet iModalen AS for å komme videre med satsingen sin.
iModalen AS ble grunnlagt i 2018, og vi brukte i startfasen en hel del tid på å finne ut hva vi er gode på, hvilke fordeler som ligger naturlig til rette hos oss, og hva vi manglet for å få oppmerksomhet og kunder. Slagordet «Jordnær og magisk» kom trillende, og det står seg bra – vi er jordnære og hyggelige folk som vil gi tilreisende en god opplevelse av besøket i lokalsamfunnet vårt, enten vi byr på en fysisk eller kulturell aktivitet, et måltid eller en seng. Magien ligger i geografien og naturen med fjord, fjell og landsbyliv i sentrum. Mye kom organisatorisk på plass de to første årene, før det utviklet seg en pandemidvale i 2020.
Selv om aktiviteten var begrenset i 2020, ble det lagt planer for videre utvikling og samarbeid. For Modalen er nærheten til Bergen viktig, og sjøveien dit har tradisjonelt vært av stor betydning. Rødne Fjord Cruise AS har lenge trafikkert ruten Bergen-Mo, men gjestene har fått «se, men ikke røre» – de har ikke fått gå i land hos oss. Kunne vi klare å endre på dette? Vinteren 2021 innledet iModalen samarbeid med bergensselskapet Norway Mountain Guides, med Frank Barmen i spissen, og la frem et fjord- og fjellprodukt i Modalen for Rødne: Fjordcruise fra Bergen, fjelltur & lokalmat i Modalen og retur med båten til Bergen sentrum igjen. Og Rødne var med! Sommeren 2021 gjennomførte vi en pilot med 5 prøveturer for å teste ut produktet i markedet.
Det er lett å trekke frem de positive resultatene fra piloten: Vi hadde svært fornøyde kunder. Jeg tror faktisk vi undervurderer kvaliteten på opplevelsene vi gir dem som kommer og besøker fjordene, fjellene og de små bygdene på Vestlandet – naturen er så mektig, det er friskt og rent, det er uten trengsel. Det er noen av tilbakemeldingene vi fikk. Vi har et produkt som treffer. I sommerens pilot traff det imidlertid altfor få gjester.
Sesongen bar preg av usikkerhet med hensyn til reising, så det utenlandske markedet var svært begrenset. Og vi tror at utlendingene vil være de som i størst grad tiltrekkes av et slikt produkt som dette. Denne sesongen har vi imidlertid fått testet ut samarbeidet, logistikken og løsningene med hensyn til booking og markedsføring.
Erfaringene tar vi med oss videre når vi forbereder oss på en ny sesong med start i mai 2022. Forhåpentligvis har vi når den tid kommer et marked som er i ferd med å normalisere seg.
Foto: Rødne Fjord Cruise AS