Turistundersøkelsen for sommeren 2023

Foto Simon Sjøkvist

I sommer var turistene tilbake i Norge etter pandemien, med tre prosent flere utenlandske kommersielle overnattinger sammenlignet med sommersesongen i 2019.

Dette er et sammendrag av Visit Norway sin artikkel

Turistundersøkelsen gir innsikt i hva som kjennetegner disse besøkende:

  • Naturopplevelser er et must, spesielt fjorder og fjell er populære blant utenlandske turister. Nordmenn verdsetter derimot kvalitetstid og varierte aktiviteter.

  • De yngre turistene søker etter fysisk aktivitet, adrenalinkick og spenning, mens de som reiser langveisfra er ute etter spektakulær natur og naturfenomen.

  • Eldre turister, spesielt de over 65 år, har større interesse for kulturopplevelser, inkludert historiske og kulturelle attraksjoner.

  • Interessen for steders kultur, mat og livsstil er felles på tvers av generasjoner.

  • Turister som bruker mest penger er mest interessert i kulturopplevelser og ønsker å bli bedre kjent med stedene de besøker.

  • Attraksjoner og severdigheter spiller en viktig rolle i å øke tilfredshet og anbefalingsvilje blant utenlandske reisende.

  • Overnattingssteder og gjestfrihet blir generelt godt mottatt av besøkende, mens været, maten og lokale produkter får lavere vurdering.

  • Tilfredshet og anbefalingsvilje for norske turister er omtrent uendret sammenlignet med før pandemien, men en liten nedgang er observert blant turister fra Norden og Baltikum.

  • Turister fra USA og andre land utenfor Europa har høyest tilfredshet, og det er en økning i tilfredshet blant turister fra USA, Storbritannia, Østerrike og Sveits sammenlignet med 2019.

  • Noen utenlandske turister, spesielt fra Tyskland og Nederland, rapporterer at "god mat på restauranter og spisesteder" ikke er relevant for deres reise i Norge, og de bruker generelt mindre penger og reiser i bobil.

  • Gjennomsnittlig døgnforbruk varierer betydelig mellom ulike markeder.

Generelt viser Turistundersøkelsen at Norge har mye å tilby turister, spesielt når det gjelder natur og kultur, men det er viktig å forstå de ulike preferansene blant besøkende for å tilrettelegge best mulig for deres opplevelser.

Forrige
Forrige

Kunstig Intelligens kan øke norsk verdiskaping

Neste
Neste

Klima- og miljøkrav i offentlige anskaffelser fra 1.januar