Klima- og miljøkrav i offentlige anskaffelser fra 1.januar

Hvordan påvirker dette små og mellomstore bedrifter?

Fra 1. januar 2024 vil en ny forskrift kreve at klima- og miljøhensyn skal vektes med minst 30% i offentlige anskaffelser, og dette vil utvilsomt ha en betydelig innvirkning på konkurransen i markedet. Dette er spesielt relevant for SMBer, som utgjør flertallet av leverandørene til den offentlige sektoren.

Med offentlig sektor som kjøper varer og tjenester for rundt 740 milliarder kroner årlig, blir det tydelig at SMBer spiller en sentral rolle i dette økosystemet. Ifølge regjeringens strategi fra 2019 stod leverandører under 100 ansatte for 98% av faktureringsvolumet til kommunesektoren. Med den nye forskriften vil SMBer som kan tilby klima- og miljøvennlige løsninger få en betydelig konkurransefordel.

Veiledning for offentlige oppdragsgivere

For å lette overgangen til disse nye kravene, vil Direktoratet for økonomistyring (DFØ) publisere et utkast til en veileder i uke 50. Denne veilederen gir retningslinjer for hvordan offentlige oppdragsgivere kan implementere de nye klima- og miljøhensynene i anskaffelsesprosessene. DFØ har publisert utkast til 17 nye tildelingskriterier for prioriterte kategorier som bygg, anlegg og eiendom, veigående transport, IKT-utstyr, mat og møbler, da disse utgjør en stor andel av offentlige anskaffelsesprosesser.

DFØ anbefaler også at oppdragsgivere vektlegger sirkulærøkonomi ved å prioritere avfallshierarkiet, noe som kan gi muligheter for SMBer som tilbyr ombruk, reparasjon og redesign.

Noen eksempler på nye tildelingskriterier:

  • Ombruk av eksisterende bygg/ bygningselementer

  • Arealeffektivitet

  • Utslippsfri byggeplass og anleggsområde

  • Ombruk og materialgjenvinning av IKT-utstyr

  • Miljømerkede produkter

  • Kjøp av brukte møbler

  • Reparasjon og redesign

  • Matsvinn

Forretningsmuligheter for SMBer

I praksis vil dette kravet gjøre at det blir mer etterspørsel rundt leverandører som tilbyr ombruk og reparasjon, fremfor aktører som tilbyr nye produkter. Eller leverandører med varer som inneholder en viss mengde resirkulert materiale, fremfor varer som kun inneholder jomfruelig materiale.

DFØ skriver i sin veileder at: «Marked for ombruk, reparasjon og redesign er eksempler på næringer med potensial for tilvekst av SMBer, og som samtidig kan bidra til å tilgjengeliggjøre sirkulære tjenester ulike steder i landet, som vil ha en positiv klima- og miljøeffekt.»

Klar Bedrift anbefaler SMBene til å sette i gang med bærekraftstrategien allerede nå. Små og mellomstore bedrifter har fordelen med å kunne omstille seg raskt, og har kortere beslutningslinjer. En bærekraftsrapport kan gi virksomheter en sterkere posisjon i fremtidige anbudsrunder. Den gir ikke bare innkjøpere tilgang til viktig klima- og miljøinformasjon, men demonstrerer også bedriftens forpliktelse til bærekraftige prinsipper.

Ved å forstå og omfavne de nye klima- og miljøkravene, kan SMBer ikke bare oppfylle de nye forskriftene, men også posisjonere seg som aktører i et stadig mer bærekraftig marked.

 

FAKTA: Innholdet i endringsforskriften

  • De skjerpede klima- og miljøkravene har til formål å redusere anskaffelsens samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning.

  • Hovedregelen er at klima- og miljøhensyn skal vektes med minimum 30 prosent. Hvis det er klart at det gir en bedre klima- og miljøeffekt kan vekting erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen. Dette må begrunnes i anskaffelsesdokumentene (følg eller forklar-prinsippet).

  • Kravene gjelder ikke dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. Unntak må begrunnes i anskaffelsesdokumentene (følg eller forklar-prinsippet).

  • Regelendringene trer i kraft 1. januar 2024.

  • Gå til endringsforskriften (lovdata.no)

Forrige
Forrige

Turistundersøkelsen for sommeren 2023

Neste
Neste

Strengere krav til kildesortering av avfall for bedrifter