Frisk satsing fra reiselivet i Solund
Reiselivet i Solund tenker nytt og satser friskt for å tiltrekke seg flere utenlandske turister. Med tankegangen sammen er vi sterkere, har de leid inn prosjektleder fra Klar Bedrift for å lede arbeidet.
Øykommunen Solund er uten tvil et unikt reisemål med sin helt særegne geologi helt ytterst i munningen av Sognesjøen. Et eldorado for kajakk, flotte fiskemuligheter, vill natur, værhardt klima og ikke minst har de øyhoppingsruta med postbåten og fyrsafari til Norges vestligste punkt, Utvær.
-Utfordringen reiselivet møter er å tiltrekke seg nok turister til at aktørene som tilbyr overnatting, opplevelser og mat har stort nok belegg i høysesongen til at de går i pluss. Vi ønsker forutsigbarhet med tanke på at det kommer nok turister til at det vi tilbyr er bærekraftig, sier Hans Kristian Hop fra Vidar Hop Skyssbåter AS.
-Bærekraftig, ikke masseturisme
Sammen med Norsk Kystkulturakademi, Solund Eiendom og Solund Kommune tok han kontakt med Klar Bedrift for to år siden for å høre om vi kunne tenke oss å lede et prosjekt de har kalt Salgsprosjekt Reiseliv Solund. Målet er å øke antall turister til Solund i sommermånedene og samtidig jobbe for at de som legger turen dit blir minst to netter i kommunen.
-Solund er ikke stedet for masseturisme. Vi ønsker å bevare det autentiske og eksotiske med Solund, men vi må få næringen til å bli bærekraftig. Det kan vi greie dersom vi får litt flere europeiske turoperatører til å legge Solund inn som et fast reisemål de tilbyr sine kunder. Samtidig må vi sørge for at vi får formidlet at her er det så mye å oppleve at et opphold bør være på minst to netter- helst flere, sier Hans Kristian Hop.
Prosjektleder fra Klar Bedrift
Siden 2023 har Klar Bedrift hatt rollen som prosjektleder for Salgsprosjekt Reiseliv Solund. I denne perioden har vi jobbet målrettet for å kartlegge hva kommunen har å by på innen aktiviteter, opplevelser, overnattingssteder og mattilbud. Dette har vi så satt sammen til en enkelt forståelig 3-dagers pakke for hva man kan oppleve om man legger turen til øykommunen ytterst i Sognefjorden.
I samarbeid med initiativtakerne bak prosjektet har vi definert hvilke turister vi ønsker å treffe og hvordan vi best mulig får budskapet vårt ut til disse.
-For Solund sin del så gjelder dette såkalte FIT-turister, som står for Foreign Individual Travelers, gjerne bosatt på kontinentet og som kommer seg til Solund enten med ekspressbåten fra Bergen eller med leiebil/egen bil, sier Linn Dyveke Wilberg som har prosjektlederstillingen på vegne av Klar Bedrift.
Hun forteller at mens vi her i Norge etterhvert har blitt veldig gode på å lage våre egne ferieturer ved å booke fly, overnatting og opplevelser selv, er det fortsatt vanlig å bestille slike turer gjennom turopratører på kontinentet. En viktig del av jobben har derfor vært å kartlegge turoperatører og komme i kontakt med de vi mener er mest aktuelle til å ta Solund inn som en tur i sitt sortiment.
Solund-stand på NTW
Den soleklart viktigste møteplassen mellom destinasjoner og turoperatører fra resten av verden er Norwegian Travel Workshop, eller NTW som den gjerne kalles. I år ble messen holdt i Trondheim i april og vi rigget oss til med en flott Solund-stand og hadde tre intense dager med nærmere 30 1-til-1 møter med relevante turoperatører.
-Svært effektivt for å få knytte relasjoner, formidle hva Solund har å by på og ikke minst få en forståelse av hva som skal til for at akkurat den turoperatøren skal ta oss inn i sitt sortiment, sier Linn Dyveke Wilberg.
Trygghet og kjennskap
Som et ledd i oppfølgingen av turoperatørene, satte vi denne høsten opp en visningstur i Solund. Gjennom tre strålende høstdager fikk utvalgte turoperatører være med å oppleve Solund slik en tur der kan føles for turistene de forhåpentligvis sender vår vei.
-Mye handler om trygghet og kjennskap. For en liten destinasjon, som ligger litt utenfor allfarvei, blir dette gjerne ekstra viktig. Før de tar Solund inn som en destinasjon, må de være trygge på at reisen til Solund fungerer. De vil vite at overnattingsstedene leverer i henhold til det deres gjester forventer og de vil gjerne få en følelse av hvordan opplevelsene og aktivitetene gjennomføres, forklarer Wilberg.
Tre strålende Solund-dager
Visningsturen startet i Bergen en strålende septembermorgen der Linn møtte turoperatørene på Strandkaien og de sammen tok Norled sin ekspressbåt nordover på speilblank sjø til Krakhella og derfra videre med buss til Hardbakke. Her fikk gjengen sjekke inn på Solund Leilighetshotell før Irene Lambrechts Vaulen og gjengen hennes sto klar med en deilig lunsj på Gjenbruket.
-Vi har i arbeidet med Solund-prosjektet definert noen høydepunkter som vi mener er det unike med oss. Det er Fyrsafari til Utvær, Øyhopping med postbåten, kajakk, villsausafari og kulturvandring. Alt dette passet vi på å putte inn i opplevelsen vi ga turoperatørene. I tillegg har vi vært veldig bevisste på at hele kommunen skal føle eierskap til det vi gjør her og det var derfor også viktig for oss å vise fram både Ytre Sula, Gåsvær og de spektakulære Lågøystolane, sier Linn Dyveke Wilberg.
Ser resultater
En salgsprosess som dette tar tid, men allerede nå ser vi at effektene begynner å komme. Flere av bedriftene vi har møtt på NTW og andre vi har blitt koblet med gjennom vårt tette og gode samarbeid med FjordNorway og Fjordkysten, har signalisert at de nå setter opp turer til Solund.
Valentine Lys, fra turoperatøren Echappee Nord som deltok på visningsturen i september, oppsummerer det på denne måten.
-Solund er et perfekt reisemål for folk som ønsker å koble av og nyte fred og ro, samtidig som de ønsker å være aktive og teste ut kajakk, fjellturer og fisking. Vi har mange kunder hos oss som foretrekker å reise med offentlig transport. Det at vi nå har opplevd hvordan reisen fungerer og fått se med egne øyne hva Solund har å by på, gjør at vi nå kan anbefale turen hos oss.
Bredt engasjement lokalt
Foruten de nevnte inititativtakerne Vidar Hop Skyssbåter, Norsk Kystkulturakademi, Solund Leilighetshotell og Solund Kommune bidrar også Sulejet, Solund Kreativ, Solund Rorbuferie, Steinsund Marinesenter, Gåsvær Fiskeferie, Spar Solund, Nærbutikken Nåra, Øybygg og Gjenbruket/Frivillighetssentralen inn i prosjektet.
-Det er ingen tvil om at det vi kan tilby i Solund er unikt. At vi her har fått samlet alle aktørene, som på hvert sitt vis alle er viktige for den pakken Solund har å tilby, inn i samme prosjekt er utrolig bra! Ved å stå sammen og jobbe for et felles mål tror jeg vi har veldig gode sjanser til å lykkes med dette, sier Kjell Mongstad i Norsk Kystkulturakademi.
I prosjektets første år var det Vidar Hop Skyssbåter som var prosjekteier. Når prosjektet nå videreføres de neste årene, tar Norsk Kystkulturakademi over som prosjekteier og Innovasjon Norge går også inn med midler.
-Det er nå vi begynner å se resultatene av prosjektet og vi gleder oss til fortsettelsen. Utrolig kjekt at Innovasjon Norge ser verdien av det samarbeidet vi har fått til her og den brede innsatsen som legges ned fra samtlige aktører i kommunen. Kompetansen og prosjektledelsen Klar Bedrift har tilført har vært en veldig viktig suksessfaktor og vi vil fortsette dette samarbeidet også med Kystkulturakademiet som prosjekteier, avslutter Mongstad.
Foto: FjordKysten og Klar Bedrift/Linn Dyveke Wilberg